Wednesday, 13 March 2013

TUGASAN 1 - APLIKASI TEORI PENGURUSAN

Soalan :- Anda sebagai Guru Besar yang mempunyai pengetahuan tentang teori-teori organisasi dan pengurusan pendidikan. Aplikasikan teori-teori berkenaan dalam pengurusan sekolah anda,
__________________________________________________________________________________


Sekolah merupakan institusi sosial yang memainkan peranan  penting dalam merubah kehidupan masyarakat. Sekolah adalah pengubah minda dan sekolah juga merupakan penentu kepada budaya dan pembangunan sesebuah negara. Kita seringkali juga mendengar orang memperkatakan tentang kewibawaan guru besar atau pengetua (kedua-dua dirujuk sebagai Guru Besar) di sekolah.Guru Besar merupakan seorang pentadbir, pengurus dan yang lebih besar  adalah seorang pemimpin. Bagi memimpin sesebuah organisasi, Guru Besar seharusnya mempunyai pengetahuan dan memahami  cara bagaimana untuk mengurus dan mentadbir organisasinya. Mereka juga perlu memahami teori-teori pengurusan dalam pendidikan agar dapat memajukan organisasinya dan mencapai matlamat yang ditetapkan serta dihargai oleh masyarakat setempat.

Peranan dan fungsi pengurus yang memimpin adalah mencetuskan usaha-usaha peningkatan kekesanan proses pengajaran-pembelajaran dengan sentiasa melakukan inovasi dan sekaligus menghargai inovasi tenaga kerja (Sokarno,1994). Melalui kata-kata bekas Pegawai Khas Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia ini, dapat kita simpulkan bahawa seorang Guru Besar hendaklah mempunyai cita-cita dan sentiasa mencari idea-idea baru untuk meningkat proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih bekesan. Sekolah perlu kepada seorang pemimpin yang berjiwa besar, semangat dan cita-cita tinggi kerana kepemimpinan sekolah adalah begitu kompleks. Sebahagian besar inputnya adalah manusia. Manakala outputnya juga adalah manusia. Guru Besar terpaksa berhadapan dengan guru-guru pimpinannya dan pelajar-pelajar sebagai sasarannya. Di sekelilingnya adalah masyarakat yang sentiasa melihat pekembangan pengajaran dan pembelajaran di sekolah itu, melalui anak-anaknya. Jadi, sebagai seorang Guru Besar terpaksa berhadapan dengan tiga dimensi, guru dan kakitangan sokongan, murid dan masyarakat.

Dalam pengurusan pendidikan, teori pengurusan yang sering digunapakai ialah teori pengurusan Henry Fayol dan Max Weber.

TEORI HENRI FAYOL: PRINSIP DAN FUNGSI PENGURUSAN

Henri Fayol (1841-1925) "Bapa Pemikiran Pengurusan".

Henri Fayol telah membezakan antara kemahiran teknikal dengan kemahiran pengurusan. Beliau juga telah mengenal pasti fungsi-fungsi pengurusan yang khusus dan telah mencadangkan empat belas prinsip pengurusan.
Fungsi-fungsi Pengurusan

Dalam fungsi pengurusan, Fayoltelah memecahkan fungsi-fungsi pengurusan tersebut kepada lima elemen iaitu;

1. Perancangan:(Planing)

Perancangan meliputi aktiviti-aktiviti berhubung dengan ramalan tindakan yang akan diambil pada masa hadapan dan penentuan arah haluan organisasi agar ia dapat berkembang dan mencapai matlamat-matlamatnya. Sebagai Guru Besar saya perlu mempunyai pelan perancangan yang meliputi visi,misi matlamat serta objektif yang ingin saya capai.
2. Penyusunan :(Organizing)
Fungsi ini berhubung dengan pembentukan struktur autoriti, tanggung-jawab dan tugas-tugas.

3. Pengarahan :(Directing)
Aktiviti ini berkaitan dengan pengarahan kakitangan bawahan, aspek-aspek komunikasi, perlakuan pengurusan, pemberian ganjaran dan penghukuman.

4. Penyelarasan : (Coordinating)
Fungsi penyelarasan berkaitan dengan aktiviti mengabungkan bahagian-bahagian untuk mewujudkan kerjasama bagi mencapai matlamat organisasi.

5. Pengawalan : (Controling)
Pengawalan ke atas perjalanan aktiviti organisasi itu penting agar ia tidak terpesong atau lari daripada dasar dan perancangan organisasi. Fungsi pengawalan ini juga meliputi penilaian pencapaian bahagian-bahagian dan organisasi keseluruhannya.


Empat belas prinsip pengurusan yang dapat memberikan panduan kepada Guru Besar tentang pengurusan sesebuah sekolah (organisasi), ialah;

1. Pembahagian kerja :
Pembahagian kerja dapat meningkatkan produktiviti kerana pekerja menjalankan tugas yang khusus dan dengan demikian mengurangkan beban dan tanggungjawab pekerja.
2. Autoriti :
Fayol mentafsirkan autoriti sebagai hak untuk memberi arahan dan sebagai kuasa untuk menarik seseorang supaya menurut arahan itu.
3. Disiplin :
Asas disiplin ialah menurut arahan dan prosedur serta menghormati per-setujuan yang telah dibuat di antara organisasi dan kakitangannya.
4. Satu perintah :
Fayol percaya bahawa seseorang pekerja mesti menerima arahan-arahan daripada seorang ketua sahaja. Ini dapat mengelakkan daripada berlakunya kekeliruan dan konflik di dalam penerimaan dan pemberian arahan.

5. Satu arahan :
Aktiviti yang mempunyai objektif yang sama hendaklah disatukan di dalam satu rancangan dan diurus oleh seorang ketua sahaja.
6. Mengutamakan kepentingan organisasi :
Kepentingan organisasi hendaklah diutamakan daripada kepentingan peribadi atau individu. Objektif-objektif organisasi adalah paling penting daripada objektif individu.
7. Pembayaran upah :
Pekerja mestilah dibayar dengan bayaran yang sewajarnya. Kerja-sama, sokongan dan ketaatan dapat diperolehi daripada pekerja yang diberi bayaran sewajar dengan perkhidmatan mereka.
8. Pemusatan :
Walaupun pengurus bertanggungjawab sepenuhnya ke atas organisasi, kakitangan bawahan hendaklah juga diberi kuasa yang cukup untuk menjalankan tugas dengan efektif.

9. Rantai pemerintahan :
Rantai pemerintahan ini menunjukkan hierarki autoriti bermula dari peringkat atasan hingga ke peringkat bawahan di dalam struktur organisasi. Rantai autoriti ini juga menunjukkan arah aliran komunikasi formal di dalam organisasi.

10. Susunan : 

Fayol menggunakan prinsip susunan material dan sumber manusia yang mana material dan manusia itu hendaklah ditempatkan di tempat yang betul mengikut masa yang tepat.


11. Keseimbangan :
Pekerja hendaklah diberi layanan dan keadilan yang seimbang untuk melahirkan ketaatan mereka kepada organisasi.
12. Kestabilan personel :
Firma yang berjaya mempunyai kumpulan pengurus yang stabil. Pihak pengurusan atasan hendaklah mengimplementasikan amalan yang menggalakkan penglibatan kakitangan kepada organisasi.

13. Inisiatif :
Kakitangan hendaklah diberi kebebasan untuk memajukan dan mengim-plementasikan rancangan.
14. Kekitaan :
Keharmonian di kalangan kakitangan mewujudkan perpaduan dan keteguh-an organisasi.


Sebagai seorang Guru Besar, sudah semestinya mahu menjadi seorang Guru Besar yang berkesan. Seorang Guru Besar yang berkesan akan melahirkan guru, sekolah dan pelajar yang berkesan. Sifat pengetua yang menekankan kepada jenis kepemimpinan demokratik merupakan asas kepada keberkesanan seorang Guru Besar. Seorang Guru Besar yang mengutamakan corak kepimpinan yang demokratik akan disayangi dan mudah didampingi oleh guru. Dia mengambil kira dan turut berkongsi pengalaman serta idea dengan orang-orang di bawah kumpulannya. Sifat menghargai dan sentiasa membawa perbincangan dari idea-idea yang diketengahkan oleh kumpulannya adalah satu cara yang amat penting dalam menjalankan urusan pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Bukan sahaja dengan guru-guru tetapi seluruh kakitangan sokongan yang ada. Bagi orang-orang di bawah kawalannya, mereka akan merasa amat gembira kalau pemimpinnya menghargai idea mereka. Dengan ini akan lahirlah sikap mereka yang kuat dan rajin bekerja.


Sumber :- http://sribuansalokbatik.blogspot.com/2012/09/tiga-gaya-asas-kepimpinan.html
                http://www.scribd.com/doc/33154242/Apa-itu-pengurusan

1 comment:

  1. Assalam Cik/Puan

    Teori Henri Fayol ini ada tak dari segi KEKUATAN & KELEMAHAN TEORI ini.
    terima kasih

    ReplyDelete