Selamat Datang!
Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog Pariwartaku...Perkara yang akan dibentangkan dan dibincangkan disini adalah berkaitan nota kuliah mata pelajaran PDGS6101 serta isu-isu semasa yang berkaitan dengan Pentadbiran Pendidikan.
_________________________________________________________________________________
28 February 2013 - 6.00 petang.
Pensyarah :- Dr.Zuraidah
Bilik Kuliah :- BSEA203
Kuliah 1.
Pertemuan kali pertama ini, tidak banyak yang diperkatakan. Selain daripada sesi pengenalan antara pelajar dan pensyarah, Dr. Zuraidah menyentuh serba sedikit tentang perkembangan sejarah pendidikan di Malaysia. Seperti saya, saya percaya tidak ramai di kalangan anda yang mengetahui atau mengingati akan sejarah dasar pendidikan kita. Maka itu, saya mengambil kesempatan ini untuk bersama berkongsi tentang sejarah perkembangan dasar pendidikan Malaysia yang bermula dari 'Zaman Pramerdeka' hinggalah yang terkini iaitu 'Zaman Dasar Wawasan Negara'
1. Zaman Pramerdeka (sebelum 1957)
Semasa
pentadbiran British, sekolah-sekolah di Tanah Melayu dipecahkan kepada empat
aliran , iaitu Sekolah Inggeris, Sekolah Melayu, Sekolah Cina dan Sekolah
Tamil. Setiap sekolah ini mempunyai bahasa penghantarnya sendiri dan kurikulum yang
berbeza di antara satu sama lain. Namun menjelang kemerdekaan, timbul kesedaran
untuk mewujudkan hanya satu sistem persekolahan. Beberapa jawatankuasa telah
ditubuhkan untuk mengkaji sistem persekolahan pada masa itu dan hasil daripada kajian tersebut terhasillah
laporan-laporan berikut:;-
a) Laporan Barnes (1951)
Laporan Barnes diketuai oleh L
J Barnes yang ditugaskan untuk menyiasat dan
memperbaiki pendidikan orang Melayu. Antara cadangan yang dikemukan dalam laporan ini ialah;
- Dua jenis sistem sekolah hendaklah ditubuhkan.
- Satu jenis sekolah menggunakan bahasa Melavu sebagai bahasa pengantar.
- Pelajaran bahasa Cina dan bahasa Tamil akan disediakan jika terdapat 15 orang murid atau lebih yang ingin mempelajari bahasa ibunda mereka.
- Bahasa Melayu wajib diajar di Sekolah Inggeris dan Bahasa lnggeris wajib diajar di Sekolah Melayu.
- Sekolah dwibahasa diadakan dan bahasa pengantar yang digunakan ialah bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.
- Sekolah-sekolah vernakular dalam bahasa Melayu, bahasa Cina dan bahasa Tamil ditukarkan kepada Sekolah Kebangsaan. Sekolah-sekolah ini akan menggunakan bahasa kebangsaan, iaitu bahasa Melayu.
b) Laporan Fenn-Wu 1951.
Namun yang demikian, Laporan Barnes mendapat tentangan hebat oleh
kaum Cina
dan India yang merasakan mereka tersisih. Kumpulan ini kemudian telah membentuk Laporan Fenn-Wu 1951 yang diketuai oleh Dr.Fenn (Setiausaha Kerja Bersekutu - Negara China) dan Profesor Dr. Wu Teh Yao yang bekerja dengan (Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu). Ianya bertujuan untuk mengkaji dan menilai
semula semula kewajaran Laporan
Barnes 1950. Masyarakat Cina bandar ketika itu menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa Cina dan kebudayaan Cina.
Antara cadangan yang terkandung dalam laporan ini ialah;
- Sekolah vernakular iaitu Sekolah Cina, Sekolah Tamil dan Sekolah Melayu dibenarkan beroperasi dan menggunakan tiga bahasa, iaitu bahasa Melayu, bahasa Cina dan bahasa Tamil dan bahasa Kebangsaan juga diadakan.
- Sekolah-sekolah aliran jenis kebangsaan (Sekolah Inggeris) dikekalkan.
- Sekolah-sekolah vokasional terus dikembangkan untuk menampung keperluan tenaga pekerja mahir yang diperlukan untuk pembangunan negara Persekutuan Tanah Melayu (Malaysia).
Pihak British kemudiannya telah menyerap pandangan dan kajian laporan ini dalam Ordinan Pelajaran 1952.
c) Ordinan Pelajaran 1952.
Merupakan laporan sebuah jawatankuasa
yang telah ditubuhkan oleh kerajaan British di Tanah Melayu / atau Malaya untuk mengkaji Laporan Barnes (1950) dan Fenn-Wu (1951).
Laporan ini menetapkan:
- Sekolah Kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan kebangsaan. Sementara sekolah vernakular iaitu Sekolah Cina dan Sekolah Tamil tidak diterima sebagai sistem persekolahan kebangsaan.
- Bahasa Cina dan Tamil cuma diajar sebagai bahasa ketiga.
* Walau bagaimanapun, Ordinan
Pelajaran 1952 ini tidak menjadi kenyataan disebabkan masalah kewangan.
d) Laporan
Razak (1956) / (Penyata Razak 1956)
Penyata Razak 1956 merupakan cadangan-cadangan yang dibuat oleh satu
jawatankuasa oleh kerajaan Malaysia bagi mengkaji semula sistem pendidikan di Malaysia.
Jawatankuasa pelajaran ini ditubuhkan pada bulan September 1955 dan
dipengerusikan oleh Menteri Pelajaran Malaysia ketika itu Tun Abdul Razak Hussein.
Cadangan yang dikemukakan oleh
Penyata Razak ini diluluskan oleh kerajaan persekutuan Tanah Melayu dan antara
perkara penting yang dicadangkan adalah mewujudkan dua jenis sekolah rendah
iaitu Sekolah Rendah Kebangsaan
(SRK) dan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan
(SRJK) serta menggunakan bahasa Melayu
sebagai bahasa bahasa pengantar bagi SRK. Penyata Razak juga mencadangkan satu
sistem pendidikan menengah dengan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
Tugas jawatankuasa ini ialah untuk;
Membentuk satu sistem pendidikan kebangsaan yang
bersesuaian dengan aspirasi menyatupadukan penduduk berbilang bangsa dan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Ia juga bertujuan menjaga perkembangan bahasa dan kebudayaan kaum lain serta mengkaji Ordinan Pelajaran 1952
dan membuat pindaan yang perlu.
Dalam Penyata Razak terdapat 17 cadangan
dengan mengambil kira matlamat akhirnya membentuk satu sistem pendidikan
kebangsaan di Malaysia. Di antara perkara yang diperkatakan ialah:
- Semua sekolah di tanah air mempunyai sukatan yang sama
- Bahasa Melayu dijadikan bahasa Kebangsaan dan menjadi bahasa pengantar utama.
- Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris diwajibkan bagi semua sekolah rendah dan sekolah menengah.
- Bagi sekolah jenis kebangsaan, bahasa Inggeris, Cina dan Tamil menjadi bahasa pengantar.
- Sekolah-sekolah rendah ditukar kepada sekolah kebangsaan dan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama.
- Penubuhan satu jenis sekolah sahaja yang terbuka kepada semua kaum.
- Guru-guru sekolah rendah dan menengah adalah bekelayakan.
- Sistem pendidikan sekolah menengah adalah Sekolah Menengah Rendah (SMR), Sekolah Menengah Atas (SMA) dan Pra Universiti.
- Semua guru diletakkan di bawah satu perkhidmatan profesional dan Jemaah Nazir Persekutuan ditubuhkan.
2. Zaman
Pasca Merdeka (1957-1970)
Sebaik
mencapai kemerdekaan, usaha ditumpukan untuk mewujudkan satu sistem pelajaran
kebangsaan. Sehubungan itu, Ordinan Pelajaran 1957 digubal berdasarkan perakuan
Laporan Razak (1956) yang mengutamakan perpaduan dan menjadi teras Dasar
Pendidikan Kebangsaan. Perakuan Laporan Razak dikaji semula oleh Jawatankuasa
Rahman Talib pada tahun 1960. Laporan jawatankuasa ini menjadi asas kepada
penggubalan Akta Pelajaran 1961 yang menggariskan Bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar utama pada semua peringkat pendidikan serta penggunaan kurikulum dan
peperiksaan yang sama untuk semua pelajar.
Dasar
pendemokrasian pendidikan bermula pada tahun 1962 dengan memberi penekanan
kepada pendidikan percuma untuk semua pelajar. Dasar ini diperluas dengan
mengadakan pendidikan universal selama sembilan tahun apabila peperiksaan
pemilihan masuk ke sekolah menengah dihapuskan pada tahun 1964. Penghapusan
peperiksaan pemilihan ini menyebabkan peningkatan kadar penyertaan ke sekolah
menengah. Kadar ini terus meningkat apabila terdapat perubahan dasar yang
melanjutkan pendidikan universal kepada 11 tahun secara berperingkat mulai
tahun 1992.
3. Zaman
Dasar Ekonomi Baru (1971-1990)
Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah satu falsafah pembangunan yang menekankan keseimbangan antara pembangunan sosial dan perkembangan ekonomi (Universiti Terbuka Malaysia, 2008). Dalam tempoh ini, pendidikan diberikan keutamaan untuk menangani masalah ketidakseimbangan dalam masyarakat dengan menyediakan peluang pendidikan yang sama untuk semua kaum.
Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah satu falsafah pembangunan yang menekankan keseimbangan antara pembangunan sosial dan perkembangan ekonomi (Universiti Terbuka Malaysia, 2008). Dalam tempoh ini, pendidikan diberikan keutamaan untuk menangani masalah ketidakseimbangan dalam masyarakat dengan menyediakan peluang pendidikan yang sama untuk semua kaum.
Pada
masa ini juga Sistem Pendidikan Kebangsaan mengalami banyak perubahan,
antaranya Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar utama yang
dilaksanakan sepenuhnya pada peringkat menengah di Semenanjung Malaysia dan
Sabah pada tahun 1982, manakala di Sarawak pada tahun 1990. Penggunaan Bahasa
Inggeris sebagai bahasa kedua juga turut diberi tumpuan. Walau bagaimanapun,
selaras dengan Akta Pelajaran 1961, sekolah rendah kerajaan dan bantuan
kerajaan yang menggunakan bahasa Cina atau bahasa Tamil sebagai bahasa
pengantar terus dikekalkan. Mata pelajaran Sivik diperkenalkan bagi menyemai
semangat jati diri di kalangan pelajar. Pendidikan Sains dan Teknikal diberi
lebih penekanan pada peringkat menengah bagi menghasilkan tenaga kerja mahir.
Pada
tahun 1979, semakan semula pelaksanaan dasar pendidikan oleh Jawatankuasa
Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran (1979) telah menggariskan cadangan
pendekatan dan strategi baru untuk memantapkan sistem pendidikan. Pada tahun
1980-an, peluang pendidikan untuk warganegara turut ditingkatkan dengan
menambahkan kemudahan fizikal dan infrastruktur terutama di luar bandar.
Seterusnya Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah digubal pada tahun 1988 bagi
memperteguh hala tuju dan matlamat pendidikan negara. Falsafah ini menekankan
pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu bagi membentuk pelajar yang seimbang
daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
4. Zaman
Dasar Pembangunan Negara (1991-2000)
Dekad terakhir abad ke-20 menyaksikan perubahan yang pesat dalam pendidikan negara. Asas perundangan bagi pelaksanaan dasar pendidikan diperkukuhkan melalui penggubalan dan pindaan beberapa akta yang berkaitan dengan pendidikan, misalnya Akta Pendidikan 1996; Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996; Akta Majlis Pendidikan Tinggi Negara 1996 dan lain-lain.
Dekad terakhir abad ke-20 menyaksikan perubahan yang pesat dalam pendidikan negara. Asas perundangan bagi pelaksanaan dasar pendidikan diperkukuhkan melalui penggubalan dan pindaan beberapa akta yang berkaitan dengan pendidikan, misalnya Akta Pendidikan 1996; Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996; Akta Majlis Pendidikan Tinggi Negara 1996 dan lain-lain.
Selain
itu, banyak lagi perubahan berlaku dalam bidang pendidikan termasuk:
- Peningkatan akses dalam pendidikan khususnya peringkat tertiari;
- Perkembangan ICT dalam pendidikan termasuk penubuhan Sekolah Bestari pada tahun 1999;
- Menaiktarafkan kelayakan guru-guru daripada sijil kepada diploma;
- Menaiktarafkan Maktab Perguruan Sultan Idris kepada Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI); dan
- Menaiktarafkan Sekolah Menengah Vokasional kepada Sekolah Menengah Teknik.
5. Zaman
Dasar Wawasan Negara (2001-hingga sekarang)
Pada zaman ini Sistem Pendidikan Kebangsaan diperkemas sejajar dengan perkembangan dunia teknologi maklumat. Dengan mengambil kira pelbagai perubahan dan cabaran alaf ke-21, penambahbaikan dan pemantapan sistem pendidikan diperlihatkan dalam perundangan, dasar dan program utama, antaranya: Akta Pendidikan 1996 (Pindaan 2002); Program Bimbingan dan (Keputusan Jemaah Menteri, 2002); Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dilaksanakan pada tahun 2003 (Keputusan Jemaah Menteri, 2002). Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP) diperkenalkan pada tahun 2003; Program j-QAF diperkenalkan pada tahun 2005 dan diperluaskan pada tahun 2006 bagi memastikan murid Islam menguasai Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain apabila tamat sekolah rendah (Keputusan Jemaah Menteri, 2003); dan banyak lagi program-program pendidikan diperluas.
Pada zaman ini Sistem Pendidikan Kebangsaan diperkemas sejajar dengan perkembangan dunia teknologi maklumat. Dengan mengambil kira pelbagai perubahan dan cabaran alaf ke-21, penambahbaikan dan pemantapan sistem pendidikan diperlihatkan dalam perundangan, dasar dan program utama, antaranya: Akta Pendidikan 1996 (Pindaan 2002); Program Bimbingan dan (Keputusan Jemaah Menteri, 2002); Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dilaksanakan pada tahun 2003 (Keputusan Jemaah Menteri, 2002). Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP) diperkenalkan pada tahun 2003; Program j-QAF diperkenalkan pada tahun 2005 dan diperluaskan pada tahun 2006 bagi memastikan murid Islam menguasai Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain apabila tamat sekolah rendah (Keputusan Jemaah Menteri, 2003); dan banyak lagi program-program pendidikan diperluas.
No comments:
Post a Comment